opusdei.org

"Newsweek"
przegral spor
sadowy z Opus Dei

"Newsweek" ma zamie$cic¢
sprostowanie i odpowiedz Opus
Dei na publikacje tygodnika z
2011 r., gdzie pisano m.in., Ze ta
katolicka organizacja dziala
niejawnie i prowadzi wlasna
sie¢ szkotl - orzekl we wtorek
prawomocnie Sad Apelacyjny w
Warszawie.

22-10-2013



Sad Administracyjny uwzglednit
pozew Opus Dei 0 nakazanie
redaktorowi naczelnemu Tomaszowi
Lisowi publikacji sprostowania i
odpowiedzi. Adwokat pozwanego
moze jeszcze ztozyc¢ kasacje do Sadu
Najwyzszego.

W listopadzie 2011 r. "Newsweek"
opublikowat kilka materialéw o Opus
Dei. Zapowiadala je okladka z
zakapturzong postacig w cieniu i
pytaniem: "Kim sg i jakie maja
wplywy w Polsce". Pisano o
niejawnej dzialalnosci Opus Dei.
WSrod osob, ktore - jak stwierdzono -
"zaprzeczajg, ze sa w Opus Deli, cho¢
sie ich o to posadza", wymieniano
m.in. Tomasza Arabskiego, Jarostawa
Gowina, Kazimierza Marcinkiewicza
1 Radostawa Sikorskiego.

Opus Dei Region w Polsce zazadal od
"Newsweeka", na podstawie Prawa
prasowego, sprostowania, ze
nieprawda jest, iz Opus Dei ma



wlasng sieC szkot w kilku miastach,
bo prowadzi "jedynie oSrodki, w
ktorych prowadzone sa dzialania o
charakterze kulturalno-
formacyjnym". Nieprawda jest tez, iz
"numerariusze Slubuja celibat". Z
kolei w zadanej przez Opus Dei
odpowiedzi pisano, ze
nieuprawnione jest twierdzenie, iz
"Opus Dei jest tajemnicza, elitarng
organizacjg katolicka". "Jej dzialania
sa jawne, upubliczniane; kazdy moze
podjac starania o cztonkostwo" -
podkreslono. Za nieuprawnione
uznano tez twierdzenie, ze w Opus
Dei istniejg "jakiekolwiek stopnie
wtajemniczenia”.

Redakcja odmowita publikacji i
sprostowania, i odpowiedzi. Opus
Dei zlozyla pozew z zadaniem, aby
sad nakazal to redaktorowi
naczelnemu.

Strona pozwana wniosta o oddalenie
pozwu. Zwrocita m.in. uwage, ze



Trybunatl Konstytucyjny uznat w
2010 r. zapisy co do sprostowan i
odpowiedzi za niezgodne z
konstytucja - znowelizowano je
dopiero w 2012 r. Nowela ustanowila
sprostowanie jedyna forma reakcji
na publikacje; musi by¢ ono
"rzeczowe i odnoszace sie do
faktow". Przepisy, uchylone po
wyroku TK, dawaly tez mozliwos¢
ubiegania sie o publikacje
odpowiedzi prasowej "na
stwierdzenie zagrazajace dobrom
osobistym".

W lutym br. Sad Okregowy w
Warszawie uznal pozew za zasadny.
Jak mowil sedzia Jacek Tyszka,
badajac pozew o nakazanie
sprostowania i odpowiedzi, sad nie
bada, czy dane informacje sa
prawdziwe, ale tylko czy
sprostowanie jest rzeczowe i odnosi
sie do faktow. Sedzia przyznal, ze
sugestia, iz Opus Deli jest tajna
organizacja prowadzacg niejawne



dzialania, moze naruszac jej dobra
osobiste.

Zdaniem SO zadania pozwu maja
podstawe prawna, bo trzeba brac
pod uwage przepisy Prawa
prasowego obowiazujace w dniu
publikacji, a nie w dniu decyzji sadu.
Wedlug pozwanego sad powinien byt
wziac pod uwage przepisy
obowiazujace dzis, a nie w dniu
publikacji.

We wtorek SA oddalit apelacje
pozwanego od wyroku SO. Strona
pozwana podkreslata w SA, ze
trudno uznac za "nieuprawnione”
oceny dziennikarzy, ze Opus Dei jest
elitarna, a wyrok SO zagraza
swobodzie prasy.

"Istota sprostowania jest
subiektywne odczucie tego, kto zada
sprostowania” - mowila w
uzasadnieniu wyroku sedzia SA
Katarzyna Polanska-Farion.
"Redaktor naczelny nie moze



oceniac, czy to byly to informacje
prawdziwe, czy nie" - dodala.

Odnoszac sie do tezy o ograniczeniu
swobody prasy, sedzia podkreslila, iz
sprostowanie pochodzi nie od
redakcji, ale od tego, kto uwaza, ze
podano nieprawde. "Redaktor
naczelny nie moze stawiac sie w roli
sedziego w takiej sprawie" -
powiedziala.

Zdaniem SA analiza artykutu daje
podstawy do uznania, ze "doszlo do
zagrozenia czci powoda". "Opus Dei
przedstawiono jako organizacje
tajemna, ktora poza porzadkiem
prawnym wplywa na zycie
spoleczne; porownywano ja do sekt" -
mowita sedzia Polaniska-Farion.

SA uznal tez, ze przepis uchylony
przez TK madgl by¢ podstawa
orzekania, skoro TK odroczyt utrate
jego obowigzywania na 18 miesiecy.



Pelnomocnik nieobecnego w SA
pozwanego radca prawny Ireneusz
Matusiak powiedzial PAP, ze za
wczesnie przesadzac, czy bedzie
zlozona kasacja.

prawo.rp.pl

pdf | dokument generowany
automatycznie z https://
dev.opusdei.org/pl-pl/article/ newsweek-
przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/
(06-08-2025)


https://dev.opusdei.org/pl-pl/article/newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/
https://dev.opusdei.org/pl-pl/article/newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/
https://dev.opusdei.org/pl-pl/article/newsweek-przegra-spor-sadowy-z-opus-dei/

	"Newsweek" przegrał spór sądowy z Opus Dei

